"Lighting Designer: P. van Lijssel"

"Segment Specialist: D. Bouwheer"

"Partner: Nettorama "

Licht voor supermarkten

Hoe vertaal je merkwaardes en het gevoel dat klanten moeten overhouden aan de winkel in een lichtplan? En welke producten gebruik je vervolgens om de juiste vertaling te maken van behoefte naar realiteit?

Deze Nettorama gebruiken wij als business case om te laten zien wat licht kan doen om de verschillende interne ruimtes aan te lichten voor functie en tergelijk de merkwaardes in stand te houden. De gevoerde stijl komt duidelijk naar voren, fel rood gecombineerd met fel geel, hoge schappen en een open plafond. Zoals altijd beginnen we het project door de verschillende zones van elkaar te onderscheiden en de lichtbehoefte in te schatten.

Onderdelen van de supermarkt

In een supermarkt komen alle aspecten van vers samen. Je komt er niet mee weg om de supermarkt als 1 groot project te beschouwen. Immers heeft licht een bepaalde werking als het gaat om vers producten. Nog even los van alle functionele ruimtes zoals de kassa, de schapen & gangen, promotiestellingen en koelingen. Wij beginnen dan met het matchen van de behoeftes van de eindklant met de ruimte en leggen de nadruk op wat voor hun belangrijk is. In dit geval zijn dat de vers afdelingen en de promotie schappen. Deze delen we in naar de volgende maatstaven:

  • De slagerij

Voor een supermarkt toch een van de belangrijkste afdelingen. Je gaat het gevecht aan met de ambachtelijke slager op de hoek. Het licht voor de ze afdeling richten we in met een speciale vlees spot. Deze LED lamp kent een speciale filter, waardoor het blauwaandeel van de LED wordt geminimaliseerd. Deze vorm van straling staat erom bekend de meeste invloed te hebben op de verkleuring en uitdroging van vlees producten, wat dus derving tegengaat. Daarnaast neigt deze spot naar een warmere kleur zodat het rood er perfect uitspringt. Voor het witte vlees passen wij de filter net wat aan, zodat juist het wit beter naar voren komt. Deze spots gelden natuurlijk voor de aanlichten van de toonbank, maar hoe zit het dan met de werkplekken? Hier werken we met “gewoon” goed licht. Dat wil zeggen, inlegpanelen met neutrale lichtkleur die goed tegen vocht en warmte kunnen. Het gaat dan niet om de presentatie van producten, maar juist om een fijne werkplek voor de slagers te creëren.

  • Kaas en zuivel

De koelingen zelf zijn minder beïnvloed door licht, meestal zit er een ingebouwde ledstrip in de koeling om ze zichtbaar te maken. Dit betekent niet dat de producten die erin liggen perfect worden gepresenteerd. Zeker voor versproducten zoals kaas is een andere uitstraling nodig, warm licht dat de gouden kleur laat knallen. Ook kaas is gevoelig voor uitdroging. Hiervoor gebruiken we een speciale LED chip, die een hele warme kleur realiseert in de spot. Het verschil is dan meteen zichtbaar.

  • AGF

Als er een versproduct is dat gevoelig is voor zijn het Groente en Fruit. De straling van licht zorgt voor een uitdrogend effect van deze producten wat de doorlooptijd niet ten goede komt Door te werken met slim geplaatste spots en een speciale filter kan dit zoveel mogelijk worden vermeden. Vanwege de verschillende kleuren (groen, rood, geel, bruin, oranje, etc) maakt de lichtkleur meer uit dan in andere gebieden. De kleuren moeten er goed en sterk uitkomen, dat komt de verkoop ten goede.

  • De stellingen, kassa’s & promotieruimtes

Hier zorgen we voor opnieuw voor “gewoon” goed licht. Door te spelen met opbouw en lijnarmaturen combineer je functioneel met een strakke uitstraling . De gangenpaden worden ingericht met lijnarmaturen, die tevens de schapen verlichten. Op de kopstellingen, meestal promotieartikelen, wordt extra accent gelegd door spots met hoge lichtsterkte. De kassa’s worden verlicht door aanwezige opbouw en inleg armaturen. Duidelijk zichtbaar, maar niet opvallend.

Het effect van licht in het geheel

Het inzetten van de juiste sterktes van licht is bepalend voor de algemene uitsraling van een winkel, en dat is niet anders voor een supermarkt. Afhankelijk van hoe je wilt dat de klant een winkel ervaart kan je sturen met lichtkleur en sterktes. Hoe sterker het licht, des te minder lang blijven mensen hangen. Het wordt niet ervaren als "gezellig".

Nu hoeft dat natuurlijk niet voor een supermarkt te gelden maar over het algemeen wil je niet dat klanten de winkel als ongezellig ervaren. De algemene verlichting staat hierom ingesteld op een redelijk warme kleur wat de complete uitstraling een open en verwelkomend geheel wordt. Ben je benieuwd naar de producten die we hebben gebruikt? Hieronder kan je ze zien en eventuele datasheet downloaden. 

De producten

  • De SC-D

  • De TM

  • De DS

  • De IC

    Toe aan advies?

    Laat je gegevens achter via de knop hieronder, we komen dan binnen 1 werkdag bij je terug.